aneb inkluzivní výuka s asistenty
Jsme velká sídlištní škola, kterou navštěvují děti z naší spádové oblasti, z jiných částí Ústí nad Labem, ale i děti z Ukrajiny, Kazachstánu, Makedonie, Vietnamu, Sýrie…, proto jsme museli vytvořit prostředí, které bude pro všechny příjemné, tvořivé, plné smíchu a porozumění. Každé dítě stejně jako každý dospělý člověk je jiné a potřebuje ve škole k tomu aby měl ty nejlepší podmínky ke vzdělávání. Každý z nás potřebuje příjemné prostředí a klid na práci. V pracovním prostoru dětí, pro které je třeba vytvořit nějaký jiný způsob výuky vyhovující jejich dynamice myšlení a možnostem zpracování cílů v rámci učení. Děti jsou různé, každé je jiné. Stejně tak i učitelé. Někteří učitelé jsou akční a stále vymýšlí něco nového, pracují badatelskými metodami, zpracovávají projekty, které rozšiřují poznání dětí. A pak jsou tady učitelé, kteří naopak drží řád. Jejich hodiny jsou klidné a předvídatelné, strukturované. Jinakost a různorodost jsou skvělé, řád i neřád tvoří celek. Každý, ať už je jakýkoli, do tohoto celku patří a učí se z něj.
Vzájemná úcta a důvěra, respektování jinakosti a dodržování pěti hodnotových pravidel /zdravím nahlas a zřetelně, chodím pomalu a důstojně, pravidla užívání volného připojení k wifi, co mi nepatří, to si neberu, třikrát a dost/ nám umožňují cítit se ve škole spokojeně a bezpečně. V rámci vyučování i v aktivitách nad rámec výuky podporujeme v dětech jejich osobitost, kreativitu, podnikavost a talent. Nejsou nám cizí moderní technologie, které zapojujeme do každodenní výuky. Děti u nás aktivně pracují např. s mobilními telefony, roboty, 3D tiskem, virtuální realitou nebo pronikají do programování. Učíme je, jakým způsobem jim mohou technologie pomoci v jakékoliv oblasti, kterou právě zpracovávají, jak jsou potřebné pro jejich úspěšnou budoucnost, ale nejdůležitější je člověk, který využívá své znalosti a dovednosti ve prospěch druhého člověka. A jak nám to jde? To si přijďte poslechnout.
ZŠ Ústí nad Labem, Neštěmická 787/38